חוק מיסוי מקרקעין וידועים בציבור

מאת: רו"ח דורית גבאי

עוד צורת חיים המוצאת את דרכה כיום הינה דרך חיים של בני זוג כידועים בציבור מבלי להינשא זה לזו. צורה זו אשר הפכה שכיחה יותר בשנים האחרונות, נובעת בין השאר, מרצון לקיים משק בית משותף אשר ניתן לפרקו בכל עת, מבלי להיזקק לפנייה לבתי דין רבניים, וכן רצון של בני זוג, אשר אין אלו נישואיהם הראשוניים לחיות כבני זוג לכל דבר ועניין בלי לבצע את טקס הנישואין.

הפסיקה, בדין הכללי ראתה בידועים בציבור בני זוג לצרכים מסוימים, חוק מיסוי מקרקעין אשר נחקק למעלה מארבעים שנה, לא עודכן בהתאם לשינויים שחלו בדיני הזוגיות ובמבנה התא המשפחתי, והוא נותר מאחור, בעוד הדין הכללי הרחיב את תחולתו גם לצורה זו של חיים משותפים.

פסק דין עליזה לבנון

ההכרעה בנוגע לחוק מיסוי מקרקעין וידועים בציבור הגיעה לפתחו של בית המשפט העליון בעניין עליזה לבנון

העובדות

המשיבה חיה במשך שנים רבות עם בן זוג כידועה בציבור. בני הזוג נפרדו זה מזו והתדיינו בבית המשפט לענייני משפחה על חלוקת הרכוש ביניהם. בני הזוג הגיעו להסכמה, לפיה יעביר בן הזוג דירת מגורים וחנות לבת הזוג ללא תמורה. ההסכם קיבל תוקף של פסק דין

גדר המחלוקת

מנהל מיסוי מקרקעין טען כי הואיל ובני הזוג אינם נשואים, אין הם יכולים להנות מהוראת הפטור בסעיף 62(א) לחוק מיסוי מקרקעין, לפיה מכר ללא תמורה בין בני זוג פטור ממס שבח וזכאי לפטור חלקי ממס רכישה לפי תקנה 20 לתקנות מס רכישה. בנוסף, לטענתו, לידועים בציבור קיימת הוראת פטור ספציפית באשר לדירת המגורים בלבד בסעיף 62(ב) לחוק מיסוי מקרקעין, ומשכך – העברת החנות חויבה במס רכישה מלא.

פסק הדין

בית המשפט העליון קובע כי הביטוי "בן זוג" במסגרת חוק מיסוי מקרקעין ותקנות מס רכישה, באשר לעסקאות בין קרובים, חל גם על ידועים בציבור. אין כל סיבה עניינית שלא להחיל הסדר זה, שהינו הסדר בעל אופי חברתי, גם על מתנה הניתנת בין ידועים בציבור. ההפלייה בין בני זוג נשואים לבני זוג ידועים בציבור הינה הפלייה אסורה, הפוגעת בעיקרון השוויון, שהינו אחד מערכי היסוד.

תיקון 26 לחוק מיסוי מקרקעין, שבמסגרתו הוסף סעיף 62 (ב) לחוק מיסוי מקרקעין ביקש להיטיב עם ידועים בציבור, אולם אין לראות בהוראה הפרטנית בסעיף בהתייחס לדירת המגורים של הידועים בציבור כהסדר שלילי לעניין נכסים, שאינם דירת מגורים.

פסק הדין עליזה לבנון גרם למהפכה בשאלת הזכאות לפטור בגין מכר דירה פעם בארבעה שנים, במציאות הישראלית תופעת המגורים ביחד במשק בית משותף, היא תופעה שכיחה, ולכן קביעה כי חוק מיסוי מקרקעין חל גם על ידועים בציבור, הינה מהפכנית.


© כל הזכויות שמורות לדורית גבאי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

ארכיון הבלוג

ניתן לפנות לשאלות ולייעוץ:

יגאל אלון 159, כניסה ב', קומה 4, בית פנינת האיילון, תל אביב 67891 טל: 03-6128358 פקס: 03-7510645

© 2010 דורית גבאי כל הזכויות שמורות

דורית גבאי

יועצת לעסקים, חברות ואנשים פרטיים בתכנוני מס ומציאת פתרונות ומניעת טעויות בשומות מס הכנסה, מיסוי מקרקעין, מע"מ ומיסוי בינלאומי. מכהנת כדירקטורים בחברות ציבוריות ויוצרת מאמרים, ספרים ותוכניות לימודים בתחום המס. המטרה של דורית גבאי היא לתת שרות הנותן פתרון מיידי לבעיה קיימת או מניעת סיכונים וחשיפות לתשלומי מס עתידיים וכל זאת תוך יצירת מערכת יחסים טובה עם רשות המסים. בוגרת רשות המסים – לשעבר עוזרת בכירה לנציב מס הכנסה וסגנית למנהלת מיסוי מקרקעין חיפה. מחברת הספר " כלכלת נדל"ן בישראל" מהדורת 1998, 2005. בעלת "מס-קל" המרכז ללימודי המס – במסגרתו מועברים סמינרים מקצועיים קצרים וארוכים בתחום המס במתכונת מיוחדת.