החלטת מיסוי - הקצאת מניות

מאת: רו"ח דורית גבאי

החלטת מיסוי שמספרה: 1861/10

העובדות, הבקשה ותוכן ההחלטה מועבר לידיעתכם ושימושכם:

החלטה זו קובעת כי בתנאים שיפורטו, הקצאת מניות באיגוד מקרקעין אינה בבחינת "פעולה" באיגוד, לכן אין לחייבה במס שבח ומס רכישה.

העובדות

חברת מ' הינה איגוד מקרקעין. לצורך קידום הבניה על מקרקעי החברה, הקצתה החברה 50% ממניותיה לחברה א' הפעילה בתחום הבניה למגורים כנגד הזרמת כספים לחברה, וזאת בסכום המשקף 50% משווי החברה לאחר הזרמת הכספים.

על פי ההסכם, בכוונת הצדדים לקבוע כי הכספים שהוזרמו לחברה על ידי המשקיעה יהיו בחלקם כנגד הקצאת 1,000 מניות רגילות בנות 1 ₪ כ"א ובגובה ערכן הנקוב בלבד.

סך כל הכספים שהוזרמו משקפים שווי של 50% משווי החברה. כספים אלו שימשו להחזר מלוא הלוואות בעלי המניות הקודמים וחלק מהלוואות מבנקים.

לאחר ההקצאה המשקיעה תהא בעלת 50% מהון המניות של החברה.

המנגנון לפירעון שטר ההון ולחלוקת הדיבידנדים לבעלי המניות בחברה:

א. דיבידנד עד לסכום מצטבר של מאה אחוז מגובה שטר ההון אשר הונפק למשקיעה, ישולם אך ורק לבעלי המניות המקוריים בחברה

ב. עם כל חלוקת דיבידנד מיוחד לבעלי המניות המקוריים יהיה פירעון שטר הון למשקיע באותו סכום.

ג. יובהר כי עד לפירעון מלוא שטר ההון לא יכללו המניות שהוקצו למשקיעה, זכויות לקבלת דיבידנד

ד. עם גמר פירעון שטר ההון למשקיעה, תחולק יתרת הרווחים בחברה כדיבידנד רגיל לבעלי המניות כ"א כדי שיעור החזקותיו בחברה באותה עת

ה. הואיל וניתן לפרוע את שטר ההון אך ורק אם ניתן באותו מועד לחלק דיבידנד באותו סכום, היה ויתרת הרווחים המצטברת בסוף הפרויקט תהיה נמוכה מהסכום הדרוש להחזר שטר ההון, תרשם יתרת ההון כפרמיה והחברה תפורק. יודגש כי, בכל במקרה לא יומר שטר ההון למניות באופן שישנה את ההחזקה.

הבקשה

פעולת הקצאת המניות ופעולת הנפקת שטר ההון, כפי שפורטו, אינן מהוות "פעולה באיגוד", כהגדרתה בסעיף 1 לחוק מיסוי מקרקעין.

החלטת המיסוי

בנסיבות המתוארות לפיהן השקעת הכספים על ידי המשקיעה בחברה משקפת 50% משווי החברה, הכספים שהוזרמו לא מושלמים במישרין או בעקיפין למי מבעלי המניות בחברה ובנסיבות בהן פירעון שטר ההון אינו בתנאים וכמפורט בסעיף 9, כי אז לא תיחשב פעולת הקצאת המניות כפולה באיגוד מקרקעין, ותיחשב כ "הקצאה" כהגדרתה בסעיף 1 לחוק מיסוי מקרקעין ולפיכך לא תקום חבות במס.

ניתן לראות כי מקובל שהקצאה צריכה להיות לפי שווי המניה, אבל בהחלטה זו איגוד המקרקעין הנפיק מניות חדשות בערך נקוב. את השלמת שווי המניות הוא ביצע תמורת שטר הון, הכוונה להלוואה ללא ריבית וללא זמן פירעון.

שטר ההון כאן איננו שטר הון רגיל. על כל שקל שיוחזר למשקיע כנגד שטר הון, ישולם דיבידנד לבעלי המניות הישנים. כל זאת, עד שיפרע כל שטר ההון. לאחר מכן, הדיבידנד יחולק לכל בעלי המניות באופן שווה.

המאמר נכתב ביום: 12.9.2010

© כל הזכויות שמורות לדורית גבאי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

ארכיון הבלוג

ניתן לפנות לשאלות ולייעוץ:

יגאל אלון 159, כניסה ב', קומה 4, בית פנינת האיילון, תל אביב 67891 טל: 03-6128358 פקס: 03-7510645

© 2010 דורית גבאי כל הזכויות שמורות

דורית גבאי

יועצת לעסקים, חברות ואנשים פרטיים בתכנוני מס ומציאת פתרונות ומניעת טעויות בשומות מס הכנסה, מיסוי מקרקעין, מע"מ ומיסוי בינלאומי. מכהנת כדירקטורים בחברות ציבוריות ויוצרת מאמרים, ספרים ותוכניות לימודים בתחום המס. המטרה של דורית גבאי היא לתת שרות הנותן פתרון מיידי לבעיה קיימת או מניעת סיכונים וחשיפות לתשלומי מס עתידיים וכל זאת תוך יצירת מערכת יחסים טובה עם רשות המסים. בוגרת רשות המסים – לשעבר עוזרת בכירה לנציב מס הכנסה וסגנית למנהלת מיסוי מקרקעין חיפה. מחברת הספר " כלכלת נדל"ן בישראל" מהדורת 1998, 2005. בעלת "מס-קל" המרכז ללימודי המס – במסגרתו מועברים סמינרים מקצועיים קצרים וארוכים בתחום המס במתכונת מיוחדת.