חוזה לביצוע עבודה קבלנית - דגשים

מאת: עו"ד משה ימין

מכירים את המצב שבו הזמנו עבודה כגון - עבודת אינסטלציה, עבודת ביצוע שלד בנין או עבודות חשמל מאת קבלן שהציג את עצמו בפנינו כמקצוען של ממש? כמו בכל תחום, קיימים קבלנים מעולים ואחרים שאין להם את הכישורים המתאימים. לעיתים, חוסר המיומנות של הקבלן בולט והמרחק רב בין הצהרותיו לבין עשייתו.

ניקח לשם המחשה קבלן אינסטלציה; ערכנו סקר שוק, נפגשנו עם שלושה קבלנים, קיבלנו הצעות מחיר, שמענו על ניסיון קודם והתקשרנו עם קבלן האינסטלציה בהסכם קבלנות ושילמנו לו 10,000 ₪ על חשבון. שמחים וטובי לב על כך שסיכמנו גם עם קבלן האינסטלציה, מסרנו תוכניות הביצוע לקבלן האינסטלציה שאמור היה לעבוד בתיאום עם התוכנית ועם קבלן השלד. האינסטלטור מציב את הצנרת על פי שיקול דעתו המקצועי שצריך להיות על פי התוכנית והקבלן בונה את השלד. והנה צינור אויר המיועד לנידוף הריח הרע מן השירותים, במקום לצאת בגג הבנין, יוצא לנו במרפסת, וצינור המרזב עובר דרך החלון והחשש מתחיל לכרסם פנימה.

איך נפלנו?!

ומה נעשה?!

הרי אנו בעיצומה של עשייה ומתכננים לגמור את ביתנו מהר ובעל מקצוע אחר תלוי בסיום העבודה על ידי האינסטלטור.

האם נפנה לקבלן ונבקש ממנו לתקן (כפי שדורש החוק) ואיך נעשה כן? הרי הקבלן הינו כשלון גמור!!

הפתרון
אומנם חוק חוזה קבלנות מחייב בדרך כלל פניה לקבלן להודיע לו על הליקוי (אי התאמה) ולאפשר לו לתקן את הליקוי והחוק אינו מסייג חובה זו, ואולם במקרה שלפנינו המדובר בליקוי המעיד על חוסר אמינות והעדר בולט של כישורים מקצועיים של הקבלן. לא סביר כי נפנה לקבלן חסר הכישורים בעליל, שהרי מעשיו הכושלים הצביעו לא רק על רשלנות אלא גם על חוסר מקצועיות, וכאן מתנגש השכל הישר עם הוראות החוק היבש. מסתבר שהפסיקה פחות נחרצת מן החוק ונותנת פתח למזמין עבודה להיחלץ מן המבוכה.

הצעתי

כדאי מאד להזמין בדחיפות, אפילו עדיין לא הגיע הזמן לכך, בדיקה של מכון התקנים ע"מ לבדוק גם את יתר העבודה שלא ניתן לגלותה, אלא בעין מבחינה של מקצוען ואז יתברר לכם שגם בור הביוב שאמור היה להיות מותקן בחצר האנגלית הותקן בעומק של שלושה מטרים במקום 2.5 מטר, ולצורך התיקון צריך עבודה מיוחדת של חפירה בחצר האנגלית להוצאת בור הפלסטיק והתקנת בור בטון במקום המיועד על פי התוכניות. ועוד יתברר כי ההלחמות בצנרת הדלוחין לא נעשו לפי התקן ועוד כהנה וכהנה.

טוב תעשו אם בשלב זה תסיימו בהודעה החלטית ומנומקת את הקשר החוזי עם קבלן האינסטלציה. יש לכם כל סיבה חוקית לעשות כן, שכן אין המדובר באי התאמה רגילה שניתן היה לבקש מן הקבלן לתקנה וחובה היה עלינו לאפשר לו לתקנה, אלא המדובר במקרה שבו איבדנו את אמוננו בכישוריו ובאמינותו של הקבלן שכן בביצוע המלאכה או השירות גילה הקבלן העדר כישרון וחוסר מיומנות בולטים המעמידים בספק רב מאוד את יכולתו ואת מיומנותו לתקן את הפגמים. נכון להגיד שלום לקבלן, לבקש הצעת מחיר לתיקונים הנ"ל מגורם מיומן ומנוסה אחר, לבצע העבודה במהירות, לפנות לבעל מקצוע אחר מומחה בתחום על מנת שיכין חוות דעת מומחה ואז לפנות אל הקבלן בדרישה לשלם את עלות התיקון.


מה עושים כאשר הקבלן אינו משלם (וכנראה שכך המצב ברוב המקרים)?

בדרך כלל אם מגלים את הנזקים בזמן, הרי שהנזק יהיה בגבולות הסמכות של בית המשפט לתביעות קטנות. (תביעה עד סך של כ- 30,000 ₪). המדובר בהליך תביעה מהיר ויעיל ביותר. לתביעה צריך לצרף תוצאות בדיקת מכון התקנים, תמונות, חוות דעת המומחה וקבלות על הוצאות עבור התיקונים. סביר להניח כי בית המשפט לתביעות קטנות יציע פשרה שתתחשב בנזק ובעוגמת הנפש שלכם. חשוב מאוד להקפיד על הכנת כתב התביעה הקטנה באופן שיבסס עילה משפטית ובכך לעזור לשופט להגיע לתוצאה הצודקת.

חוזה הקבלנות הינו חוזה מיוחד על פי חוק מיוחד (חוק חוזה קבלנות) ויש בו את הדקויות המייחדות אותו מחוזה אחר של מכר דירה או מכר מטלטלין. הרבה מצרותיו של המזמין נובעים כתוצאה מחוסר כישוריו של הקבלן. כשמתעוררת בעיה חייבים לפעול בגדרו של הדין כדי לקבל את הפתרון המהיר, היעיל והצודק ביותר, בעלויות הנמוכות ביותר.

בענייני חוזה קבלנות ראוי להזכיר כי בנוסח תזכיר חוק דיני ממונות - הקודקס האזרחי תשס"ו – 2006, זכות הקבלן לתקן אינה מוחלטת וכפופה לשיקול של סבירות. עד שהמחוקק יזדרז ויהפוך תזכיר הקודקס האזרחי לחוק, ניתן, במסגרת הטיעונים בבית המשפט, לצטט מן הקודקס ומן הפסיקה. בתי המשפט נוטים לחלוק כבוד לתזכיר הקודקס גם אם טרם הפך לחוק ונעזרים בו לפרשנות.

אציין שתזכיר דיני ממונות – הקודקס האזרחי הוא יוזמה ברוכה של משרד המשפטים לאיחוד 24 חוקים אזרחיים תוך יצירת הרמוניה חקיקתית ואימוץ תיקונים לחקיקה האזרחית שמקורם בפרשנות של בתי המשפט ושל מומחי משפט ואנשי אקדמיה בכירים. בין תכליות התזכיר: הבטחת צדק, הגינות וסבירות וקידום בטחון, ודאות ויעילות במשפט. התזכיר טרם הפך להצעת חוק.

הצעה למחוקק: לזרז הליכי חקיקת הקודקס האזרחי.

לתיאום שיחת ייעוץ ניתן להתקשר בטלפון: 09-8657257

פרטי התקשרות:

משה ימין ושות' – עורכי דין ונוטריון

בית רעים, רח' גיבורי ישראל 24 ת.ד: 8290

נתניה 42504 טל: 09-8657257

פקס: 09-8657258

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

ניתן לפנות לשאלות ולייעוץ:

יגאל אלון 159, כניסה ב', קומה 4, בית פנינת האיילון, תל אביב 67891 טל: 03-6128358 פקס: 03-7510645

© 2010 דורית גבאי כל הזכויות שמורות

דורית גבאי

יועצת לעסקים, חברות ואנשים פרטיים בתכנוני מס ומציאת פתרונות ומניעת טעויות בשומות מס הכנסה, מיסוי מקרקעין, מע"מ ומיסוי בינלאומי. מכהנת כדירקטורים בחברות ציבוריות ויוצרת מאמרים, ספרים ותוכניות לימודים בתחום המס. המטרה של דורית גבאי היא לתת שרות הנותן פתרון מיידי לבעיה קיימת או מניעת סיכונים וחשיפות לתשלומי מס עתידיים וכל זאת תוך יצירת מערכת יחסים טובה עם רשות המסים. בוגרת רשות המסים – לשעבר עוזרת בכירה לנציב מס הכנסה וסגנית למנהלת מיסוי מקרקעין חיפה. מחברת הספר " כלכלת נדל"ן בישראל" מהדורת 1998, 2005. בעלת "מס-קל" המרכז ללימודי המס – במסגרתו מועברים סמינרים מקצועיים קצרים וארוכים בתחום המס במתכונת מיוחדת.